Verksamhetsansvarig orebro@ntf.se 0155-29 02 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Resor i tjänsten uppfattas inte som en del av arbetsmiljöarbetet. I alla fall om vi ser till vad arbetstagare själva svarar när de fått frågan av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF.
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Eftermiddag i P4 Sörmland, ons 22 okt 2025
Till dig som lyssnar.ar idag i våra sociala medier och här också ute i trafiken och ute i Nyköping för det mesta. Det handlar om trafiksäkerheten. Vi har pratat om omkörningar. Vi har lyssnat en mamma som har en liten lek där med sina småbarn i bilen som de räknar alla bilar som passerar förbi som kör om när de åker i en 90-vägg. Men då tänkte vi att det var väldigt passande att träffa den här eftermiddagen Lars Nordqvist från NTF Sörmland alltså Nationella Trafiksäkerhetsförbundet här i Sörmland. Det var Urban som hade en pratstund med Lars. Vi är mitt i rusningstiden. Många ska åka hem från jobbet nu. Det märks när man tar sig genom Nyköping, även om det är en mindre stad, så är det trångt och många köer nu. Då passar det bra att prata om trafiksituationer. Till exempel omkörningar. Lars Nordqvist är verksamhetschef för NTF i Sörmland.
Cision Wire Sweden, ons 22 okt 2025
INET identifiers The following new Market Segment MIC will use the new Tick Size table from November 10, 2025 in production. INET Market Segment Name INET Segment Symbol INET sequent no Old MIC New MIC Spotlight Sweden Certificates SPSE CERT XSAT SPSD Legal and Market Model Tick size table usage is described in INET Nordic Market Model, which is available on Rules and Regulations for the Nordic Markets. Time Schedule INET Test (NTF), GCF TST4 – Available INET Production – November 10, 2025 Technical support For technical questions, please contact Nasdaq Cash Equity Operations: Nasdaq Exchange Services Tel: +46 8 405 7700 E-mail: EMO@nasdaq.com For all other questions, please contact Spotlight: Spotlight Trading Operations Tel: +46 8-511 68 000 E-mail: trading@spotlightstockmarket.com
Hudiksvalls Tidning, ons 22 okt 2025
Medelhastigheten var 41 kilometer i timmen. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet – det är ett samhällsproblem. Det räcker inte att väghållarna tar ansvar för trafikmiljön. Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott, säger Lars Nordquist NTF i ett pressmeddelande. – Vi ser dessutom att trafiksituationen ofta förvärras av föräldrar som skjutsar sina barn till skolan. NTF skriver att skillnaden mellan 30 och 50 kilometer i timmen kan vara livsavgörande. I 30 kilometer i timmen hinner en förare ofta stanna för ett barn som kliver ut i gatan, vid högre hastigheter sker krocken innan föraren ens hunnit reagera. Bild: Micke Engström
Borskollen.se, ons 22 okt 2025
Efter en granskning som Svenska Dagbladet och Podme gjort om Vanja Wikströms och Niklas Malmqvists misslyckade NTF-projekt har flera anmälningar kommit in till Konsumentverket om vilseledande marknadsföring. Myndigheten har i nuläget inte inlett någon granskning. Nyhetsbrev
Lokala Nyheter Gävleborg, ons 22 okt 2025
Marcus Häggström är kritisk till att fenomenet med social dumpning tillåts pågå i Sverige. Det är varken värdet för de människor som bor på ett ställe att de kommunerna väljer att flytta på dem för att de har sociala problem. Det de erbjuds på det ställe de kommer till i dåliga boendemiljöer är inte heller bra. Så någon form av stopp på det fenomenet vore önskvärt. Nya mätningar från NTF i nio kommuner visar att 48 procent överskred hastighetsgränsen på 30 km i timmen under skoltid. Siffran är enbart en marginell förbättring jämfört med 2023. NTF kallar de olagligt höga hastigheterna ett allvarligt samhällsproblem. De betonar att skillnaden mellan 30 och 50 km i timmen kan vara livsavgörande för barn som rör sig till och från skolan. Det blir riktigt höstvärde här under onsdagen med mycket moln, splittrat regn och blåst. Temperaturen kommer inte stiga så mycket fram på dagen men lite grann i alla fall. Det blir 10 grader på många platser, lite kalla i nordväst.
Vi Bilägare, ons 22 okt 2025
Tills nyligen i en barnbilstol men numera på en bälteskudde med hållare som håller axelremmen i rätt läge. Han åker skolskjuts med taxi varje dag och skall nu på grund av fler medåkande barn sitta i framsätet, säger skolskjutssamordnaren i vår kommun. Vad gäller egentligen? Är det lämpligt att sitta i framsätet vid den åldern? Måste airbagen i så fall stängas av? Det är olika bilar och chaufförer varje dag. Petra Svar: Jag har läst vad såväl NTF som Trafikverket skriver om hur barn ska sitta säkert i bil. Och det som gäller är bakåtvänd placering upp till minst 4–5 års ålder och att barn ska använda ”särskilda skyddsanordningar” upp till en längd av 135–140 centimeter och 10–12 års ålder. När barnet växt ur den bakåtvända bilbarnstolen kan man använda bilens bälte tillsammans med en bältesstol eller en bälteskudde, som höjer barnet så att höftbältet ligger mot höften, inte över magen, och gör att det övre bältet ligger rätt över axeln.
Ekot senaste nytt, ons 22 okt 2025
Tindra tror att en hastighetsökning kommer att leda till att färre kör olagligt. Om en EPA får gå lika fort som en moppebil och en Mopel så tror jag att det är färre som trimmar. I alla fall de som jag känner som har trimmat har gjort det för att de tycker att det är orättvist. Petra Hansson är verksamhetschef på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Sen är det ju långt kvar innan man har bestämt hur man vill göra med det här i Sverige. Så att vi har många år kvar innan vi kommer kunna få se A-traktorer då körandes i 45 kilometer i timman. Sen så när det väl börjar gälla och man får köra fortare. Vad tänker du, finns det några risker där? Ja, det går ju fortare så det är ju mer risker så sett.
Nyheter P4 Skaraborg, tis 21 okt 2025
misstänkta för hackerattacken mot larmföretaget Very Sorry förra veckan, det rapporterade TV4-nyheterna. De greps igår kväll och har nu anhållits misstänkta för försök till grov utpressning och grovt dataintrång. EU-parlamentet röstade idag ja till EUs nya körkortsregler. I det nya ingår att ungdomar från 16 år får köra en bil med en maxhastighet på 45 km i timmen. Petra Hansson är verksamhetschef på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet Skaraborg. Bilen måste ju registreras så man inte tror nu som ungdom att den A-traktor gör sig omkring i idag. Kommer direkt funka utan det kommer behöva göras om. Och det här är ju inte färdigt riktigt än. En man och en kvinna döms för en rad olika brott som begåtts på olika ställen i Skaraborg under året. Det handlar om flera fall av misshandel, ofredande och stölder.
Eftermiddag i P4 Skaraborg, tis 21 okt 2025
Och då också kanske fått övningsköra i den typ av fordon som man faktiskt ska ut och köra i. Idag kör man bara moped för att ta ett armkörkort. Och sen kan man sätta sig i en A-traktor och vistas bland andra trafikanter. I kanske en A-traktor som är stor som en lastbil. Ja, det är ju lite skillnad kan man ju säga. Det är ju storlek. Så det låter ju vettigt helt klart. Petra Hansson, verksamhetschef för NTF Skaraborg Nationella Trafiksäkerhetsförbund. Tack för att du var med och förtydligade så vi får förstå lite mer. Tack ska du ha. Och efter klockan 17 då kommer vi höra ett gäng ungdomar om
Nyheter P4 Gävleborg, tis 21 okt 2025
En man som satt och jobbade i huset både hörde och kände avsmällen och tittade ut. Jag ser då precis utanför så står det en bil som har kört in i väggen och en kille som sitter vid ratten och ser helt borta ut och slocknar när jag står och tittar och jag får ju ringa 1-2. Varannan bilist kör för fort utanför skolor och visar ny mätningar från NTF som genomförts på nio platser runt om i landet. Bland annat i Njutånger i Hudiksvalls kommun. Där körde fyra av tio förare över maxhastigheten. Sara Hektor från Sandviken är en av åtta deltagare som är uttagna till helgens Alpina världskupppremiär i Sölden. Säsongen startar med två tävlingar i Storslalom och hon kör på lördag. Tack så mycket för det. Agneta Sundberg i nyhetsstudion i Bollnäs.
NTF har genomfört mätningar på nio platser runt om i landet bland annat i Njutånger i Hudiksvalls kommun och där körde fyra av tio mellan 11 och 20 kilometer över maxhastigheten. Den här veckan kapas trädtoppar med lågflygande helikopter i området Hassela Bergsjö. Det är viktigt att hålla ledningsgatorna fria säger Lena Berglund, regionchef på EON. De här ledningsledningarna går mellan väldigt många byar och berör mycket folk om det skulle bli ett avbrott.
Arvika Nyheter, lör 18 okt 2025
Tidningen Proffs, tor 16 okt 2025
Resor i tjänsten uppfattas inte som en del av arbetsmiljöarbetet. I alla fall om vi ser till vad arbetstagare själva svarar när de fått frågan av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF. En nyligen genomförd intervjustudie med personer som kör bil i tjänsten visar att de flesta arbetstagare inte känner till om det finns riktlinjer eller rutiner för trafiksäkerhet inom verksamheten. Nära hälften av de 1 022 intervjuade svarade att de inte känner till eller är osäkra på om det inom organisationen bedrivs ett arbetsmiljöarbete som tar hänsyn till riskerna som det innebär att transportera sig i trafiken.