Ny undersökning

Bilbältesanvändningen ökar bland män i tätort…

Totalt ökar bältesanvändningen i tätort från 94 till 95 procent visar NTF:s årliga bältemätning som genomförs i landets samtliga kommuner och bygger på nästan 340 000 observationer av förare och framsätespassagerare. I 15 län ökar bältesanvändningen bland männen men för att bli lika bra som kvinnorna återstår fortfarande cirka 3 procentenheter. Bältesanvändningen bland kvinnliga förare ligger kvar på 97 procent och manliga förare ökar från 93 till 94 procent. Trots den höga bältesanvändningen saknade var tredje omkommen förare bälte 2016.

 

En av orsakerna till att bältesanvändningen ökar tros vara att förekomsten av bältespåminnare fortsätter öka i takt med att äldre fordon ersätts med nya. År 2016 uppskattas 83 procent av samtliga resor ha genomförts i ett fordon med bältespåminnare. Så sent som 2005 var andelen knappt 10 procent. Men användningen av bälte ökar inte i hela landet. Trots att nya bilar ersätter äldre i hela landet så kvarstår stora lokala och regionala skillnader i bältesanvändningen.  

 

- Eftersom det fortfarande är så att var tredje förare som omkommer i personbil saknar bilbälte är det jätteviktigt att fortsätta jobba för att öka användningen, i synnerhet mot riktade högriskgrupper så som till exempel unga män, säger Lars Nordquist, Verksamhetsansvarig, NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland

 

För att ökningen av bältesanvändningen ska kunna anses ligga i linje med den utveckling som krävs för att nå målet med högst 220 dödade år 2020 borde den, enligt Trafikverkets analysgrupp, ligga på 97 - 98 procent idag. De lokala resultaten från NTF:s bältesundersökning 2017 som bygger på observationer från länets samtliga kommuner, visar att två kommuner uppfyller det kravet. I sex kommuner saknar fortfarande mer än var tionde förare bälte.

 

Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid lägre hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med ca 50 procent. Ett tvåpunktsbälte är inte lika effektivt men minskar skaderisken med 20 procent. Många bilar är utrustade med bältessträckare, som drar åt bältet och minskar onödigt slack. Trepunktsbälte i kombination med bältessträckare minskar skaderisken med ca 55 procent. Krockkudden ersätter inte bältet utan är designad att fungera tillsammans med bilbältet för maximal skyddseffekt.

 

För mer information kontakta:

Lars Nordquist, verksamhetschef

Tfn: 070-319 02 25

Bilbältesanvändningen ökar bland män i tätort…

2017-11-20