Verksamhetsansvarig orebro@ntf.se 0155-29 02 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Lantzkampen, fre 21 mar 2025
Hon fastnade där för att det var bekvämt. Jag är ju en äldre kvinna i ett barförhållande. Jag blev jättedepp över den här nyheten. Jag älskar att köra bil. Vi ska ta tillbaka ratten i en dokumentär som handlar om det här som hade premierat den 8 mars. Och ta tillbaka ratten är också namnet på en kurs anordnad för äldre kvinnor av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och länsförsäkringar. Och SVT Öster gjorde ett inslag om det här och vi ska höra en snutt från det. Men vilken populärkulturell referens har ni här? Vänta tills ni hör sin val. För några damer var ta tillbaka Men vilken populärkulturell referens hör ni här? Vänta tills ni hör symbolen. För några damer var ta tillbaka ratten rena bingovinsten. Så, hur svårt kan det vara?
Eftermiddag i P4 Sjuhärad, tor 20 mar 2025
Sen ska ni också få höra en kommentar efter gårdagen. Då man från EUs håll säger att ja det ska vara okej att åka A-trakt om man är 15 år i Sverige. Och ja, det kommer att fortsätta vara ett teoriprov men också ett körkortsprov, alltså körprov så att man kan få det här möjligt. Och det har kommit reaktioner på detta idag. Vi ska prata med NTF, vad de tänker bland annat här om en liten stund. Men först ska vi få en liten lokal nyhetsuppdatering av Hanna Thorna. Klockan nu har hunnit bli halv fyra. Du lyssnar till P4 Sjuhärad och ja, fortsättning följer på Millenniumkritiken. Ja men det stämmer för i den oberoende rapport som presenterades på tisdagen så får den så kallade programstyrgruppen stor del av skulden för det här havererade införande försöket av journalsystemet Millennium.
Förmiddag i P4 Sjuhärad, tor 20 mar 2025
Nej, och då har du bara en arm för den andra knäpper du loss med. Exakt. Och så kanske man är omskakad av en olycka och krockkudden kanske har löst ut sig. Ja, och jag tror att det kan ibland vara räddningen att adrenalinet pumpar så att folk knäpper loss sig och klarar sig riktigt bra ändå. Ja, så sa Joakim Brun från NTF. Men bilen i Libared, där, ja, man sökte runt där och bland annat med hund, men hittade ingen person. Nu misstänks den som har kört där för brott.
Go'kväll, ons 19 mar 2025
Vad har ni två för råd till andra som befinner sig i samma situation att ta tillbaka ratten och börja köra bil igen Jag tänker i första hand att man måste vara observant på det här för att det är väldigt lätt att man bara glider in i ett beteende som man sedan fortsätter med och som i vår situation jag trivdes och trivs ju väldigt mycket med att köra bil och du har trivts med att sitta bredvid. Det är liksom en fastlåst situation som kan vara svårt att bryta. Så det gick alldeles för lång tid. Jag förstår. Jag tror alltså att om den här kursen inte hade kommit där från NTF så hade jag fortfarande inte kört, tror jag. Och ju längre tid det går, desto svårare blir det. Det blir ju så. Jenny, vad vill du att tittarna ska ta med sig när de har sett den här filmen? Vad är budskapet från dig? Ja, budskapet. Jag tänker väl också att det ska kunna inspirera. Att man kanske får sig en tankeställare.
CarUp.se, ons 19 mar 2025
Det betyder att barn som är födda 2011 kommer att beröras av den nya utbildningen. Som också blir dyrare. I dag kostar det omkring 6000 kronor att ta ett moppekörkort. För många familjer som lever på små marginaler är det svårt att skrapa ihop. – En bedömning från Transportstyrelsen säger att det kommer att öka med ungefär 3000 kronor, så ungefär 9000 kommer det att kosta, säger Andreas Kalborg. NTF är försiktigt optimistiska till förslaget. En punkt som de däremot är kritiska mot är övningskörningen. För den som tar ett moppekort kan man köra både moped, A-traktor och mopedbil. Men enligt förslaget är övningskörningen bara fokuserad på att träna med tvåhjuliga fordon. LÄS MER: Andreas Jemn är journalist och författare.
Nordisk Skog, mån 17 mar 2025
– Många dödsolyckor med fyrhjulingar kan undvikas om föraren använder hjälm och har en fyrhjuling försedd med en störtbåge som ger ett överlevnadsutrymme om den välter vilket är vanligt vid dödsolyckor, säger Jörgen Persson. 19 organisationer arbetar tillsammans Förutom Trafikverket medverkar Transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket, SLU Alnarp, SLU Umeå, ML Maskinleverantörerna, Dealy Sweden AB, LRF, SKR, TFF Trafikförsäkringsföreningen, Folksam, Säker skog, Svensk maskinprovning, Maskinentreprenörerna ME, NTF, Polisen Utvecklingscentrum Mitt, Kommunal, Norra skogsägarna, Lantbrukets arbetsmiljökommitté (LAMK). Rapporten pekar ut sex prioriterade insatsområden för fyrhjulingar: Ökad användning av hjälm : 4 av 10 omkom på grund av huvudskada. Ökad användning av störtbåge : 7 av 10 omkom i en olycka där fyrhjulingen välte vid trafik på väg. Ökad användning av alkolås : 7 av 10 omkomna förare var alkohol- eller drogpåverkade.
Nyheter P4 Jönköping, lör 15 mar 2025
Det kan ju faktiskt vara så att det händer mannen någonting och då är man beroende av bil. Ibland måste man ju iväg på någonting och ha bilen. Så måste jag ju försöka övervinna det här. Jag fixar det här liksom om jag blir tvungen. Gunilla Komstedt som är 78 år och Britt Inger Edstrand som är 86 har båda gått NTF-kursen Ta tillbaka ratten för att väcka sina slumrande körkunskaper till liv igen. Den här friheten man har när man kan ta bilen och köra iväg dit man ska, det har varit underbart att ha den känslan faktiskt. Kursen har sedan 2019 erbjudit både teori och körlektioner och det är många som fått upp intresset menar Andrea Höbenreich Sjöstedt som är projektledare på NTF.
Sveriges Radio, lör 15 mar 2025
Gunilla Comstedt, 78 och Britt-Inger Edstrand, 86, har gått NTF-kursen ”Ta tillbaka ratten” för att lära sig att köra igen. Trots att dem har körkort har de inte kört på väldigt länge. Nu har deras resa att lära sig att köra igen blivit dokumentärfilm på SVT Play. Andrea Höbenreich-Sjöstedt som är Projektledare på NTF berättar varför kursen är viktig. Karin Selldén karin.sellden@sverigesradio.se Gunilla och Britt-Inger lär sig att köra igen. Foto: Karin Selldén/Sveriges Radio