Pressmeddelande

Viktigt att kommuner och fastighetsägare i Örebro län är förberedda inför första vinterhalkan

Snart är det högsäsong för den vanligaste olyckan i trafiken. I Sverige skadas årligen cirka 3000 gångtrafikanter allvarligt i fallolyckor. Fallolyckorna drabbar i hög grad kvinnor och äldre personer. Var fjärde fallolycka leder till bestående men. Inför årets halksäsong har NTF granskat hur väl snöröjning och halkbekämpning fungerar i 20 slumpmässigt utvalda kommuner.

 

I Örebro län granskades Örebro under januari till mars månad 2021. Observationerna genomfördes på 14 platser och vid fem olika tillfällen så snöröjningen och halkbekämpningen kontrollerades vid 70 tillfällen under perioden. Under åren 2015–2019 inträffade 396 fallolyckor (73%) under november-mars och 148 fallolyckor (27%) under april – oktober i Örebro. 

 

Nationellt är ungefär 70 procent av de allvarligt skadade i fallolyckor kvinnor, oavsett ålder. Åldersfördelningen visar att en majoritet är 55 år och äldre, med störst andel bland 55–64 åringar, det vill säga bland de som fortfarande är yrkesverksamma.

 

- Pensionärsorganisationerna PRO, SPF Seniorerna och SKPF Pensionärerna hjälpte oss att välja ut observationsplatser som är viktiga för äldres mobilitet i samhället. Vi ville ha ett nära samarbete i den här frågan eftersom det förutom att vara ett trafiksäkerhetsproblem även är en jämställdhetsfråga i samhället. För många äldre och i synnerhet äldre kvinnor kan dåligt underhåll vintertid i värsta fall innebära att man drar sig för att gå ut vilket kan leda till en långvarig och ofrivillig isolering från samhället, säger Lars Nordquist verksamhetsansvarig för NTF Örebro län.

Fallolyckor kan ofta relateras till att gångtrafikanter halkat eller snubblat och tappat balansen till följd av kanter eller andra ojämnheter. Till stor del är detta orsaker som skulle kunna avhjälpas med drift- och underhållsåtgärder. Halkolyckor på is och snö inträffar från oktober till april. Två av tre allvarligt skadade gångtrafikanter skadas på grund av halt väglag.

 

  • När vi ställt samman samtliga 70 observationer från Örebro kan vi konstatera att 90 procent fick bedömningen bra halkbekämpning och 73 procent bedömdes ha bra snöröjning.

 

  • Det är förhållandevis bra men det är ändå viktigt att fortsätta prioritera gångtrafikanters säkerhet, speciellt som en övergripande målsättning inom Agenda 2030 är att skapa hållbara städer som erbjuder säker gångtrafik året runt och att alla studier pekar på att det dessutom är samhällsekonomiskt lönsamt. Kostnaderna för gott underhåll är nämligen mindre än de vårdkostnader som olyckorna medför, säger Lars Nordquist.

 

 

Kontaktperson:

Lars Nordquist, verksamhetsansvarig NTF Örebro län, Tfn: 070-319 02 25

 


2021-11-04